czwartek, 15 grudnia 2016

Twórcy piwnego wzornictwa - Brokreacja


Jedne z najbardziej charakterystycznych etykiet na rynku, odręczna kreska której można tylko pozazdrościć, mnogość stylów w ofercie oraz dopracowywanie swoich piw do perfekcji - to najważniejsze atuty krakowskiego browaru Brokreacja. O marketingu i drodze projektowania etykiet rozmawiałem z Filipem Kuźniarzem - współzałożycielem oraz autorem oprawy graficznej browaru. Grafik z wykształcenia, właściciel agencji graficznej Wizualni, a także projektant książkowych okładek. Nikt nie potrafi tak jak on barwnie opowiadać o swoich projektach oraz warzonych piwach, dlatego spotkanie w Artefakt Cafe, było czystą przyjemnością dla oczu i uszu.


Styl etykiet oraz oprawa wizualna Brokreacji opiera się na rysunkowych stereotypach przedstawicieli poszczególnych zawodów. Chodzi przede wszystkim o oddanie ich charakteru, a jednocześnie powiązanie go ze stylem jaki będzie reprezentować. Rozmarzona twarz Drwala, nieco podejrzany wzrok Grabarza oraz zalotny uśmiech Nauczycielki, która zdaje się mówić z etykiety - zaraz cię wszystkiego nauczę - dzięki takim szczegółom fani mogą się utożsamiać z postaciami, tym samym wybierając swoją ulubioną. Dobór poszczególnych stylów odbywa się dzięki odpowiedniej analizie rynku i próbie spełnienia jego potrzeb. Brak dobrego rzemieślniczego Pilsa? Jest The Teacher. Delikatna pszenica na rozpoczęcie festiwalowego dnia? Odpowiedzią jest The Nurse. Ciemne piwo dla konkretnych mężczyzn? The Miner pokaże co znaczy czerń piwa. Dzięki różnorodności stylów - tych tradycyjnych i typowo rzemieślniczych - Brokreacja śmiało wypełnia kolejne nisze rynku. 



 Postacie mają wywołać odpowiednie emocje i wrażenia, co jest z góry planowane przez Mateusza (piwowara) i Filipa. Przywołana wcześniej The Teacher łączy w sobie różnorodne cechy. Z jednej strony ma wprowadzać w rynek piw rzemieślniczych, a z drugiej być nieco nijaka i nieskupiająca uwagi - co przekłada się na charakter Pilsa - wiejącego nudą w porównaniu z imperialną IPĄ. Określenia składające się na poszczególne style piwa od razu dopasowywane są do aktywności i zawodów, które mają być ich przedstawicielami. Brokreacja warzy dużo wyrazistych stylów, co przekłada się na dominację mężczyzn na etykietach. Kobiety reprezentują delikatne style - Pils, Hefeweizen, Witbier. Niekoniecznie każda męska postać musi być twarda i szorstka - The Lumberjack jest przystojny i ustatkowany, a jednocześnie jest myślicielem i marzycielem. Drwalem został tylko dlatego, że to samo robił jego ojciec - co więc innego miał począć... Jak zdradził mi Filip - najwięcej fanów zyskał dotąd Alchemik - z jednej strony dzięki popularności stylu, a z drugiej dzięki szalonemu charakterowi postaci. 




 W browarze panuje jasny podział ról - Filip zajmuje się grafiką, Mateusz - recepturami i warzeniem. Dzięki temu powstają piwa bez kompromisów, jak najlepsze w swojej kategorii, a jednocześnie cały czas dopracowywane. Piwo i etykieta stanowią jedność, dzięki czemu są kompletnym produktem w momencie wejścia na rynek. 

Jakie są kolejne kroki przy projektowaniu etykiet Brokreacji? Jako pierwszy wybierany jest styl, który w danej chwili ma spełnić potrzeby rynku. Później Filip i Mateusz określają jakie ma być to piwo - zadziorne, słodkie, lekkie, chmielowe... Określenia można mnożyć w nieskończoność. Po wybraniu cech piwa przychodzi kolej na postać. Wpierw Filip tworzy kilka szkiców, które później odkładane są do "leżakowania" (mniej więcej 2 tygodnie). Po tym czasie pod uwagę brane są tylko te najlepsze, po czym następuje odręczne rysowanie całości postaci. Finalny efekt osiągany jest po obróbce komputerowej i dodaniu odpowiedniej kolorystyki. Główną myślą jest - "jakie to ma być?". 

Jak było z poszczególnymi piwami? Przy The Butcher finalną wersją był pierwszy rysunek, który od razu pozostał bez jakichkolwiek zmian, The Lumberjack miał kilka oblicz, z których ostatecznie zwyciężyło to obecne na rynku, a The Teacher oraz Nafciarz również wybrane zostały spośród kilku rysunków, tak by najlepiej oddać cechy przedstawianego stylu. 

Gotowym postaciom na etykietach towarzyszą odpowiednie kolory w tle, a także krótki opis piwa pomagający niezdecydowanym przy wyborze. Dla dodatkowego wyróżnienia się na rynku etykiety przyjmują kształt obrysu postaci, zamiast klasycznego prostokątnego układu, który stosuje większość browarów.