Rok 2020, jaki był, wszyscy wiemy. Nie było łatwo, ale mimo panującej na całym świecie pandemii, a co za tym idzie braku możliwości organizacji festiwali oraz zamknięcia gastronomii, rynek piwa rzemieślniczego nie stał w miejscu i chwilami wydawało się, że dynamika znacząco wzrosła w stosunku do 2019 roku. Z pewnością działo się w tak z marketingiem browarów rzemieślniczych, który w 2020 roku znacząco się zintensyfikował.
Jak wyglądał 2020 rok w świecie polskich browarów rzemieślniczych? Przygotowaliśmy garść statystyk, dzięki którym można zorientować się, jakie zmiany zaszły na rynku piwa przez 12 miesięcy 2020 roku.
Jeśli jesteście zainteresowani podsumowaniami z poprzednich lat, to możecie je znaleźć tutaj: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019.
W 2020 roku dynamika powstawania nowych browarów była niższa niż w 2019 roku. Sytuacja zamknięcia gospodarczego rynku zastała niektóre browary w trakcie budowy swoich zakładów produkcyjnych, ale mimo to rozpoczęły one działalność i część z nich, dzięki odpowiedniej strategii, rozwija się bez żadnych problemów.
Warzenie, pomimo zamkniętych granic
Kooperacje z zagranicznymi browarami były w 2020 roku znacząco utrudnione, niemniej ich dynamika nie spadła w porównaniu do 2019 roku. Zarysowały się stałe kierunki, które wybierają polskie browary rzemieślnicze, a spośród tych, które zaczęto wybierać częściej, szczególnie warto wyróżnić Czechy czy Ukrainę.
Liczne kooperacje krajowe
Kooperacje stanowiły w 2020 roku nieodłączną część współpracy pomiędzy browarami kontraktowymi i stacjonarnymi. Nastąpił znaczący wzrost piw warzonych we współpracy dwóch lub trzech browarów, a rekordzistami w tej kategorii były browary Nepomucen, Funky Fluid i Maltgarden.
Szanowni Państwo - beczki, beczki i jeszcze raz beczki
Cytując w tytule klasyka, jakim jest Robert Makłowicz, piwa barrel aged dla polskich browarów są nieodłącznym elementem produkcji i wpisały się na stałe w rynek piwa rzemieślniczego. Trend piw leżakowanych zmniejszył się w porównaniu do 2019 roku, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę premierowych piw, ale również ze względu na zmianę zainteresowania konsumentów tego typu piwami, które w 2020 roku zmalało na rzecz piw w stylu pastry stout.
Jakie trendy rządzą na rynku?
W 2020 najbardziej widocznymi trendami wśród stylów piwa były New England IPA, piwa podwójnie chmielone na zimno - tzw. DDH (Double Dry Hopped) oraz piwa Pastry - pastry sour i pastry stout. Mocno trzyma się trend produkcji piw bezalkoholowych, których popularność od 2018 stale rośnie.
Dużo browarów zdecydowało się na puszkowanie piwa, co szczególnie widoczne jest na półkach sklepów rzemieślniczych, gdzie znaczącą część nowości stanowi właśnie takie opakowanie. Cztery browary prowadziły emisję akcji, z których browar Za Miastem jest już w trakcie budowy swojego zakładu produkcyjnego, a browar Brokreacja rozpocznie budowę w 2021 roku.
Piwo bez dodatków, to nie piwo
W 2020 roku zmalała liczba piw warzonych z dodatkami, ale udział procentowy w ogólnej liczbie nowych piw wzrósł o 1,1% i stanowi obecnie 39,9% nowości. Najczęściej stosowane dodatki były podobne, jak w 2019 roku, a wśród najciekawszych szczególnie warto wyróżnić palo santo, wasabi, mahleb czy OREO.
Jeśli podoba Ci się nasza praca przy podsumowaniu roku, będziemy wdzięczni za wsparcie w naszej zbiórce na rzecz rozwoju naszego bloga. Cały czas staramy się go rozwijać, a często musimy ponosić koszty związane z bieżącą działalnością - m.in. opłacenie hostingu, itp. Koniec końców - jest to dla nas dodatkowa praca, na którą poświęcamy dużą część prywatnego czasu.
Rynek piwa rzemieślniczego w Polsce po prawie 10 latach zaczyna kształtować własne trendy, a browary decydują się na produkcję stacjonarną oraz lokalne promowanie własnych marek.
Część inicjatyw kontraktowych znika z rynku tak szybko, jak się na nim pojawia, co jest już stałym trendem. Część takich inicjatyw wprowadza na rynek wartościowe produkty, a część niestety zajmuje się produkcją kolejnych "klonów". Zmniejszyła się liczba debiutujących browarów kontraktowych - o 6 mniej w porównaniu do 2019 roku.
W podsumowaniu nie zostały ujęte browary: Staropolski, Wojkówka oraz browary produkujące piwa do marketów/dyskontów, ze względu na mnogość powtarzających się piw produkowanych na zlecenie.